Alla inlägg den 13 december 2019

Av maria tafvelin - 13 december 2019 05:10

Fredag morgon. 1 plusgrad och molnigt. Jag vaknade, hostande, var tvungen gå på toa, ta nässpray och snyta mig. Kollade vad klockan var ... what? 04.55  :)  5 minuter innan morgonmelodin börjar spela :)  Det var bara att gå ner och ta på tofflorna och morgonrocken, sätta sprätt på perkon och gå hit till kontoret :)


Igår när jag skar potatis råkade jag fippla till det så att det började blöda lite från tummen. Det var knappt hål i skinnet, men det kom blod. Tog på mig en plasthandske och fortsatte skära. Det kom in några barn i köket och såg det där ... och det såg ju ut att vara mycket blod i handsken .... men det var ju bara några droppar som smetades ut. Nåja ...  senare kommer en av pedagogerna in med en liten grupp barn från äldsta gruppen och en av flickorna höll i ett paket Elsa-plåster. 

 - Du ska få ett av mig, sa hon. 


Till saken hör att häromdagen hade jag åxå lyckats få en liten reva i ett annat finger, hade då skurit mig på en kartong hemma. Jag hade då plåster och den här flickan berättade att hon hade Elsa-plåster hemma, och att hon skulle ta med sig till förskolan så att jag skulle få ett. Hon tyckte nog att det skulle kännas bättre för mig att ha ett sådant. Jag tackade hjärtligt för hennes fina tanke. Döm om min förvåning när hon, inte bara kommit ihåg det här när hon kom hem, utan även tagit med sig plåstren på förskolan. Jag tog hennes lilla ansikte i mina händer och talade om för henne hur otroligt fint gjort det var av henne.Det var en riktig kärlekshandling.  Hon hjälpte mig att ta fram plåstret ur sin förpackning, och jag tog på mig det. 

 

Till lunch stod på menyn: Fish and chips. I praktiken var det fiskpinnar med potatisstavar gjorda i ugn. Vissa potatisstavar åt det mer brända hållet, medans andra var åt det mer mjuka hållet. Det där "chips" var lite ... flummmigt .... fniss. 

 

Efter jobbet åkte jag hem, gick in för att hämta hundarna och ta på reflexvästen, sedan tog jag en sparktur runt lillbyn. Vilket otroligt sparkföre! Jag tror att jag ska köpa en nomesele till Alice så att hon kan dra mig på sparken. Theo har ju en nomesele, men han är ju inte så pigg på att dra, när det tar emot så stannar han ... fniss. När jag kom tillbaka var det bara att kamma till luggen, Hannah och Robban väntade på mig, vi skulle åka iväg till Kåge och se Ottos Luciatåg på förskolan. Det var mycket folk,det var utomhus,  och lille Otto satt så fint med sin tomteluva på första raden på en filt tillsammans med de andra småttingarna. Det var sång och musik en stund, sedan var det dags att åka hem igen. Vi svängde förbi på Ica i Kåge och handlade lite. Jag passade på att köpa en packe hamburgare, jag har inte hittat de hamburgarna på Ica Maxi eller Kvantum, utan bara i Kåge, så jag slog till på ett 4-pack. Stekte en när jag kom hem, och nu har jag ju stenkoll på att jag har 3 hamburgare i frysen. Så, nu har jag 5 påsar förvällda kantareller,  två påsar persilja från Hannah och Robbans trädgård, en påse jordgubbar, åxå från Hannah och Robbans trädgård, en halv påse mangobitar, 4 skivor entrecote och 3 hamburgare :)  I helgen blir det kanske en trerätters? Typ: förrätt: svampsoppa, varmrätt: entrecote, efterrätt: mangosorbet  :)


Efter maten blev det tv-soffan med hundarna

   


Idag blir det enchiladas till lunch. Sen ska jag koka äppelmarmelad med kanel. Burkarna kom igår, så himla kul!  Måste nog baka bröd åxå... eller, måste och måste, det finns inga måsten .. :)


Nu är det dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Fredagen är igång och rullar :)  Ha en superhärlig dag, fyll den värt!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards