Alla inlägg den 2 december 2019

Av maria tafvelin - 2 december 2019 05:17

Måndag morgon. 2 minusgrader och mest klart. Det ser ut att bli sol och fint idag :) Solen går ner kring mellis, dvs 13.44 och det passar perfekt, jag ska nämligen ha med mig tomteutstyrseln och när jag ställt fram melliset ska jag låtsas sluta jobba, åka en bit, svida om till tomtedräkt och sedan spatsera omkring vid förskolan .... kanske titta in i grillstugan där det är glöggmys för de barn och föräldrar som är på väg hem. Ska bli superkul :)


Igår tog jag skogsrundan på morgonen, underbart!


           

Nu ser man tydligt hur mycket vilt som springer omkring här. På Fredageftermiddag när Robban varit här och hjälpt mig få upp värmen stod 3 rådjur här på gården när han öppnade dörren för att gå. Jo, att de är här varje natt, det vet man ju, men redan på eftermiddagen var de alltså framme. Theo tycker att det är vanvettigt intressant att nosa i spåren, men han drar inte iväg. Alice är inte brydd alls, jovisst kan hon trycka ner nosen i nåt spår, men hon är mer intresserad av att hitta skit att äta. 


När vi kom tillbaka från promenaden, släppte jag in hundarna, sedan begav jag mig till förrådet och hämtade julgrejerna. Gick sedan över och lånade batteriladdaren av Robban för att kunna ladda batteriet till bilen. Nähä, fick inte ens upp huven ... den var fastfrusen. Ok .... frös om fötterna efter promenaden, så jag gick in och åt frukost, sedan tog jag hårblåsaren med mig ut .... blåste loss huven, fick på batteriladdaren, gick in för att julpynta och få upp gardinerna. Fick upp allt, gardiner, stjärnor, stakar, tomtar ... nu är det julmysigt :)  Tänk ... när det blir mörkare ute, då sätter man upp mörkare gardiner ... med skenet från stärnorna och stakarna i fönstret blir det en dämpad, supermysig stämning i huset. 


Eftersom Pernilla, Mattias och Otto ska fira julafton i Burträsk i år, så har jag valt att ta på tomteuniformen och åka runt och vara tomte. Jag hade ju ett uppehåll förra året då Otto var med på julfirandet vi höll i Hannah och Robbans garage med långbord och långväga gäster. 


Jag hade plockat fram en skiva karré ur frysen, samt nåt som jag inte var säker på vad det var .... typ en tunn skiva skinkstek?  När den tinat insåg jag att det var kycklingfärs ... fniss. Jag tillagade karrén åt mig själv

 

Tömde påsen med brysselkål jag hade i frysen, plus de gröna ärtor som fanns kvar. Av kycklingfärsen gjorde jag matlådor till Otto, som jag gick över med när jag tog kvällsrundan med hundarna. I veckan borde jag kunna tömma frysen, även om det verkar som att det är Jesus själv som både handlat och lagat mat ... det blir hur många portioner som helst .... fniss. 


Nä, måntro det är dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Lite  mildare idag ... om det inte blåser så förbannat förstås ... det blåste rätt mycket igår. Men ... hur det än är med den saken så har dagen startat, och det är upp till mig att fylla min dag med värda grejer. Gör det du åxå! 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards