Alla inlägg den 24 december 2019

Av maria tafvelin - 24 december 2019 06:47

Tisdag morgon. Julaftonsmorgon. Klev upp med ett stort leende kl 6.30, för att återigen summera gårdagen. Det är 7 minusgrader och molnigt, jag är bara en dag äldre :)


Igår efter morgonpink med hundarna och att ha skottat bort plogkanten till min infart, gick jag över till Hannah och Robban. Hannah skulle ju följa mig ner till stan en sväng. När jag skulle ta på  mig skorna för att gå ut, tog jag på skon på högerfoten, sen hittade jag inte min andra sko. Jo, det var lite dämpad belysning i hallen .... fniss. Jag lyfte i nån svart sko .... nä ... det där är inte min. Hannah kom till undsättning. 

- Jamen, här är ju din, sa hon och höll upp en sko

- Nämän ... det är ju en högersko .... jag kan ju inte ha kommit hit i två högerskor sa jag, eftersom jag redan tagit på skon på högerfoten. DÅ insåg jag mitt misstag ..... jag hade ju tagit på mig skon på fel fot, hahahahahaha  Å gu va vi skrattade


Jag och Hannah hoppade in i min bil och åkte mot stan. Tack snälla för att vi inte skulle in på Solbacken, det var fullständigt trafikkaos, kö på E4 hela vägen genom rödljusen. Nä, vi skulle ner på stan .... där det säkert var folktomt ... fniss. 


- Har du med dig paketet? frågade Hannah. Ja alltså, jag skulle ta med julklappen som min bästa kompis Annica ska få .... skulle lämna den hos Stina på Hufvudsaken så skulle hon ta den vidare. Annica i sin tur, hade lämnat mitt paket med Stina, så vi skulle helt enkelt byta. 

- Nä, fan det glömde jag. 

Nu hade jag ju så tur att ungdomarna ska till Burträsk i eftermiddag, så jag kan skicka paketet med dem, så kilar de in med det till Annica :)


Vi insåg snabbt när vi kom på stan att det var lika bra att sikta på att ställa sig i parkeringshuset Brinken, och hoppas att det fanns platser där, för ute var det smockfullt. Japp, 18 platser kvar. Körde fram mot bommen, tryckte på knappen för biljett .... men det kom ingen. Ser plötsligt att det står: Välkommen UJH728 och bommen går upp. Typ gasen i botten av ren förvåning .... hur fan gick det där till?  Hamnade mot enkelriktat därinne, innan jag äntligen fått ordning på allt och kunde hitta nerfarten. Ja ... det blir nog lite tokigt genom hela dagen, när man startar med skorna på fel fot. 


Väl ute ur bilen så gick allt som smort


När vi kom tillbaka .... efter typ hela dagen ... fniss, var det dags att göra pizzadeg, ta en promenad med hundarna, duscha och göra sig klar för pizza- och uppesittarkväll hos Hannah och Robban. Kånkade över stålet och ingredienser för att kunna göra lite olika pizzor. 


Jag gjorde först 3 olika pizzor som vi smakade, sedan gjorde jag några till. Först gjorde jag en bianco, med creme fraiche, päron, rödbeta och chevré, en vanlig kebabpizza och en med mozarella, lufttorkad skinka och ruccola. MUMS !!

 


Efter maten fick jag min födelsedagspresent. En egen sous vide!!!!!

   

Mätta och belåtna inväntade vi Bingolotto med duttpennorna i högsta hugg. Det är en tradition att vi spelar bingolotto ihop på min födelsedag. 23.00 packade jag ihop och gick över till mig, gick ut med hundarna och tog det lite lugnt ett tag innan jag kröp isäng. Satt och summerade dagen, kunde inte hålla mig för skratt när jag tänkte på det där med skorna ....  Ställde alarmet på 6.30, då vi, fortfarande enligt tradition äter julfrukost ihop. Kl 8 ska jag knalla över. 


Nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Julaftonsmorgon är här och jag ska ge Otto en julklapp för första gången. Det ser jag fram emot. I afton drar jag igång tomteverksamheten kl 14.30, gissar att jag är hemma igen kring 19. 


Ha en fantastisk julafton! Skänk ett leende och ett "God Jul" till de du möter idag, det är en värd grej som är både enkel och billig. 


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards