Alla inlägg den 5 december 2019

Av maria tafvelin - 5 december 2019 05:23

Torsdag morgon. 4 plusgrader och mest molnigt. Igår var det jädrar i mig halkigt, byavägen var som en såpad plåt. Men nu ser det ut att vända och bli minusgrader igen från i  morgon, och snö nästa vecka. Hoppas det får bli så. 


Igår bjöd jag ju på grönsakswok med hoisinsås, matvete,strimlat stekt ägg, ärtor, majs, oliver och grönkålschips.

 

I vanlig ordning åt småttingarna utan krusiduller, medan de äldre var mer skeptiska. Idag blir det laxlåda, få se hur Det funkar. Fisk går alltid bättre hos de lite äldre barnen. 


Idag går solen upp 9.13 och ner 13.38  Det är knappt man hinner uppfatta något dagsljus, även om jag har ett fönster i köket där jag jobbar. Men så har det ju varit en extremt mörk november åxå hörde jag på radion. 


Såg  ni "Bonde söker fru" igår? Det gjorde jag. Såg hur den unge bonden Oscar skickade hem Wilma på dejten, väntade inte till utröstningen. Läser i Aftonbladet nu att hon tvingades sjukskriva sig från jobbet när hon kom hem, hon mådde så dåligt av dumpningen. Oscar säger: "Hon var ganska ung och vi var inte alls på samma ställe i livet"  ... ja, hon var 20 och han 22 .... De var väl rätt så unga båda två tänker jag :)


Tänker på hur äldre pratar kring fenomen som händer Nu. Under seniorfikat hör man ju ibland hur de pratar de äldre, och jag blir lite full i fniss. De förfasas över vissa saker, precis som deras föräldrar och mor/farföräldrar förfasade sig en gång i tiden, över "nymodigheter"  och förändringar i samhället. Ibland är man ju där själv och snuddar - när jag var liten, hade vi inte det och det ... Men, det är skillnad på att berätta hur det var då, motför att såga allt som är Nu. Det är ju inte de unga som gjort förändringarna, det är ju vi som är äldre som faktiskt gjort det. 


Nä, nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Torsdagen har startat och jag ska hänga på. Ha en fin dag, fyll den med värda grejer!


Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards