Alla inlägg den 20 december 2019

Av maria tafvelin - 20 december 2019 05:20

Fredag morgon. 4 minusgrader och molnigt. Idag säger appen att det ska snöa hela dagen. Det ska visst snöa en hel  vecka typ :)


Igår var det ju julbord till lunch. Småttingarna fick lunch 10.30 i vanlig ordning, för dem var det köttbullar, prinskorv, julskinka, potatis, rödbetssallad och äppelmos. Jag plockade fram gitarren och drog låtarna jag skulle spela ... fniss. När de ätit färdigt och jag stökat undan efter dem, blev det buffé för äldre gruppen och pedagogerna. De brukar äta kl 11, men jag hade meddelat att jag räknade med att det skulle bli 11.30  Jag kallade in Sara som hjälp att duka fram på buffébordet, så 11.30 var det klart att äta. 


  

Janssons gjorde jag av överbliven kokt potatis från i måndags, första gången jag gör på kokt kall potatis, och det blev superbra. Jag kokade ihop grädden så att den tjocknat, innan jag hällde den över och stoppade in i ugnen. Perfekt resultat :)  Efter att ha spelat och sjungit mina julsånger så var lunchen slut och jag fick hjälp att plocka in allt från borden. Köket såg ut som ett katastrofområde, men jag hade inte räknat med annat, så jag körde även igång marmeladkokning ... fniss. Jag hann med 3 sorter igår. Blåbär/svartvinbär, Mango/Passionsfrukt och Körsbär

 

Idag ska jag koka jordgubbsmarmelad och hallonmarmelad. 


Trots att det var extra mycket igår med julbord och marmeladkokning, så var jag klar i vanlig tid. Jag tog pappersskräp och plast med mig till återvinningen när jag torkat golvet och stängt ner köket .... det är nästan lite "Hej då macken, vi ses i morrn" när jag backar ut med moppen ur köket på aftonen ... fniss. 


Svängde förbi och handlade rågsikt på vägen hem, En av pedagogerna beställde 15 mjukkakor bakade på stålet till idag, så bakningen skulle ske igårkväll. Precis när jag svängde av E4 upp på byavägen slog det mig: Fan, jag glömde köpa brödkryddor. Ringde upp Hannah medans jag körde hemåt ... hoppas hon har brödkryddor så jag slipper vända tillbaka på affären ....  

- Hallå

- Hej, har du brödkryddor?

- Då ska vi se .... jo

- Åh, perfekt, svängde nyss in på gården och insåg att jag glömt köpa. Jag kommer över direkt. 


Gick över och fick ett kuvert brödkryddor i handen, kramade om en supertrött Otto, berättade för Hannah att jag fått en supersnygg hundförarväst i julklapp av jobbet. Jag gick och hämtade den så att hon skulle få se den

   

Hur snygg som helst! :)


Hem, ut med hundarna, sedan gjorde jag degen till mjukkakorna. Under tiden degen jäste satt jag i tv-soffan och slappade, körde lite massagebälte på ryggen, klappade hundarna :)   Bakade ut degen

 

Sen fortsatte jag tydligen slappa i soffan när mjukkakorna var gräddade ... fniss .... för jag kan inte påstå att jag städade undan i köket speciellt noga. Ser ut som ett bombnedslag. Men ... det lär finnas kvar till efter jobbet idag, så det är lugnt, jag gör det då :)


I vanlig ordning går tiden fort när man har roligt, och nu är det dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner hundarna och veva igång fredagen. Det här ska bli en bra dag, en dag värd att minnas. Snart är det födelsedag och jul, och det gäller att njuta av dagarna innan jul åxå, de ska vara lika mycket värda tänker jag. Hur tänker du?


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards