Alla inlägg den 12 december 2019

Av maria tafvelin - 12 december 2019 05:18

Torsdag morgon. 2 plusgrader och molnigt. Igår hann jag inte blogga på morgonen .... började jobba kl 6, men orkade inte kliva upp kl 4, så jag klev upp 4.45, skippade kaffet och bloggandet, klädde mig, gav hundarna mat, tog en morgonrunda, kammade till mig och åkte iväg till jobbet. 


I förrgår hade jag ju pizzabuffé på förskolan. Det blev uppskattat :)

   

När jag kom hem från jobbet skulle Pernilla, Hannah och Robban ta en promenad med Lilly. Jag gjorde en bra deal - skötte Otto så tog de Theo och Alice med sig på promenaden :)  Passade perfekt när jag inte kände mig kry alls. Otto fick äta middag hos mig :)

 

Igår gjorde jag linssoppa, den blev riktigt god. Den hamnade dock aldrig på bild ... fniss. Jag berättade ju att jag tänkte börja koka risgrynsgröt på tisdagen, för det var 100 portioner som skulle kokas, plus att jag skulle skiva 8 kg julskinka för hand. (vägrar köpa färdigskivat). Precis när jag tänkte börja, dök det upp en snubbe som skulle fixa med skåpen under spishällen, samt sänka ugnarna. Kunde därför inte börja med gröten. Köket såg ut som ett katastrofområde när jag åkte hem, skåpar var tömda och det stod grejer överallt. Snubben låg på golvet med div. maskiner kring sig och jobbade i skåpet under spishällen. Jag åkte hem och tänkte: Jag börjar tidigare i morgon bitti istället. Därav att jag igår skippade både bloggande och kaffet, och drog iväg. Städade köket typ en halvtimme innan jag kunde sätta igång med nåt produktivt, som frukost och grötkokning :)  Sedan gick det desto bättre, allt flöt på så himla bra, All skinka var skivad, All gröt kokad då klockan var 13. Då hade jag åxå gjort lunchen och fått ut den i rätt tid :)


Jag har aldrig tagit så många kaffepauser som jag gjorde igår.... fniss.   Kl 16 var den första grötsittningen, ca 25 vuxna och 25 barn. Efter det var det luciatåg och jag hann precis torka borden och fylla på bröd, skinka, äppelmos, så var tåget slut och andra sittningen startade. Nästan all gröt gick åt, det var inte många portioner kvar. Den vegetariska julskinkan jag gjorde till en av gästerna som är vegetarian, blev väldigt uppskattad :) Ja, jag tror att allt blev uppskattat faktiskt. Klockan ett par minuter före 18 samlades alla pedagoger i köket för att beundra den korg med godsaker vi fått av föräldrarna. En av pedagogerna tittade på mig och sa:

- Håll du å ha feber? Hur känn du dä?

- Ja, jag är ju inte raketpigg men. 

- Ja tro ja prata för oss allihop när ja säg att du ska åk hem, vi ordna restn

De andra hakade på:

- Ja, åk hem du, vi fixar det här. Bra jobbat. Blev åxå tillsagd att höra av mig ifall jag känner att jag ska vara hemma idag. 

Tack snälla ni, ni är fantastiska!  Jag tror att det var fler än jag som var sliten och trött .... när jag gick in i rummet där jag byter om, hörde jag en av pedagogerna hojta utanför dörren:

- Maria

- Ja

- Har du åkt?

- Hahahaha, nä

- Å gud vilken korkad fråga, hahaha

- Nä, men ganska rolig .... hahahaha


Kom hem, på med reflexvästen, kopplade hundarna och gick ut. Skönt väder, och härligt att få lite luft, då det var väldigt varmt på jobbet. Hann dock slappa i soffan åxå ett par timmar innan det var dags att krypa isäng. Skickade sms till Pernilla och Hannah : 

- Det jag önskar i födelsedagspresent i år är att ni kommer och äter pizza hos mig. Önskepizza?

Vi har ju som tradition att äta tillsammans och ha en födelsedagsfest, med tillhörande bingolotto, eftersom jag fyller år dagen före julafton. I år blir det pizza :)


Klockan tickar på, det är dags att sparka av tofflorna och hänga upp  morgonrocken, ropa ner hundarna och vispa igång dagen. Jag tänker alltså Inte vara hemma ... det blir fish and chips på förskolan idag, det vill man ju inte missa .... fniss. 


Ha en superhärlig torsdag!  Till er som inte har ett lika roligt och trivsamt jobb som Jag har: Håll ut, det är snart fredag ... och DET är ju om inte annat värt en hel del isåfall :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards