Alla inlägg den 4 december 2019

Av maria tafvelin - 4 december 2019 05:30

Onsdag morgon. 5 plusgrader!!! och molnigt. Men VARFÖR ska det vara så svårt att hålla sig på minus? Det är ju rena rama vansinnet. 


Igår åkte jag tidigare till jobbet, då jag visste att det var rätt mycket att pyssla med direkt på morgonen. Fippla med seniorfikat, göra en saffransbulldeg till äldre gruppen som skulle vara bak-klar kl 9, och fixa med kycklingen så att lunchen var färdig 10.30    Jo, jag ÅKTE tidigare.... men kom inte FRAM tidigare .... fniss. Svängde in på OK Erikslid och körde fram till pumparna. Stoppade in kortet, knappade in koden. På skärmen stod det att jag kunde tanka. Häktade loss tankpistolen, körde ner den i bensintankshålet .... hände ingenting. Kom ingen bensin. Hängde tillbaka pistolen, fick göra om hela proceduren ... det kom ytterligare en bil och ställde sig på andra sidan. 

- men vafan är det här för skämt, sa jag när det fortfarande inte kom nån bränsle, det är inget krut i pistolen

- det var likadant igår, sa snubben som kört upp på andra sidan. 

- jasså? När jag svängde in igår så var pumparna svarta, nu kan man ju göra allt utom att få bränsle

- Ja, då har de ju kommit ett steg närmare i alla fall, svarade tjommen

Jahapp, det var bara att hänga tillbaka pistolen, stänga tanklocket och dra iväg ner på OK Kanalgatan. Precis där och då var jag glad över att jag åkt såpass tidigt, hade jag åkt i vanlig tid skulle jag blivit en kvart sen till jobbet.


Kom på jobbet, gjorde enligt vanliga rutiner - på med äggpannan (kokar 8 ägg/dag) på med havregrynsgröt i en annan panna, fixa med pålägg till de olika grupperna, Det låg en lapp på köksbänken att strömmen skulle stängas av kring 8.30 och vara borta en kvart ungefär, för elmätarbyte. Eftersom seniorfikat börjar kl 9 så körde jag igång kaffe och hällde upp i termosar, på en gång, så att jag inte skulle hamna mitt i strömavbrottet. Kokade även tevatten och hällde i termos. Kl 8 gjorde jag saffransbulldeg och kände mig nöjd att jag hunnit använda maskinerna medans det fanns någon ström kvar i de två hålen i väggen. Seniorerna kommer ju alltid lite tidigt, så även denna gång. En av gubbarna sa: 

- jag sa åt dem härute att de inte fick stänga strömmen NU, för hon ska koka kaffe, det är seniorfika. 


9.20 hade de fortfarande inte stängt av strömmen, och jag började känna att det kanske skulle komma att krisa ihop sig lite, då jag ville börja steka kycklingen. 4 kg kyckling och 6 paprikor i småbitar som skulle brynas, för att sedan puttra, samt bulgur som skulle kokas. DÅ bröts strömmen. 


10.30 kunde jag ändå ställa fram lunch till de minsta, även om jag var inne på plan B ett tag då jag inte trodde att jag skulle hinna få det klart. Till de äldre barnen gör det ju inget ifall lunchen blir sen, men småttingarna ska ju sova, och ibland är de så trötta så de knappt hinner äta, så deras lunch vill man ju verkligen inte flytta på mer än ett par minuter i värsta fall. Nu gick ju allt superbra, och all mat gick åt, sånär som på några dl bulgur. Det överblivna ska jag dra ner i degen när jag bakar bröd idag. 


 

IcaKvantum hörde av sig och undrade om jag kunde lägga beställningen lite tidigt, så direkt jag ställt fram lunchen till den äldre gruppen, gick jag och knappade in beställningen. Precis när mellis var färdigt strax efter 14, kom de med varorna, så det var bara att avbryta diskandet och få in alla varor. Trots allt detta så kunde jag lämna jobbet 15.40, då var golven torkade, allt diskat, samt äggen som ska kokas idag, lagda i pannan. 


Idag är det mellangruppen som ska baka lussekatter, så det blir en saffransdeg den här morgonen åxå, men idag är det ju lugnt då det inte är så mycket annat. Hoisinwok till lunch, det blir spännande :)


Nä, nu ska jag slira iväg och sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Jag ska svänga förbi nere på stan och plocka upp en av pedagogerna som ville ha lift till jobbet. Ha en superbra onsdag, fyll den värt!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards