Direktlänk till inlägg 18 december 2019

Kläm var du vill

Av maria tafvelin - 18 december 2019 05:15

Onsdag morgon. 8 minusgrader och klart. Lite trött, men det här hade man ju kunnat räkna ut. Låg vaken till 03 innan jag somnade .... och klev upp kl 5. Om man tittar bakåt lite .... Natten till måndag blev det ju inte mycket sömn, hela måndagen i princip låg jag i soffan och sov. Natten mot tisdag sov jag ändå bra, vaknade några gånger och kände att jag hade ont i magen, men behövde aldrig kliva upp, sov till 9.50 .... anade att det inte skulle bli tvärlätt att somna igår, men att jag skulle ligga vaken till kl 03, det trodde jag inte. Kände mig minst sagt mosig när morgonmelodin började spela .... och var på vippen att ställa alarmet på 5.30, men ångrade mig .... tänkte att det var lika bra ta tjuren vid hornen. 


Idag åker jag tillbaka till jobbet :)  Eftersom det inte blev julbord igår till lunch, så blir det inte julbordsrester idag. Jag sa till Sara, som tog köket på måndag och tisdag istället för mig, att i måndags tänkte jag den stora BUllensburken och potatismos, och igår kunde hon ju hämta in matlådor från försäljningsfrysen, det fanns många, och värma dem och göra nåt av dem. Idag blir det vegetariskt, precis som en vanlig onsdag, och jag tänkte kasta ihop en lasagne på bönor och morötter, kanske nåt mer. I morgon är det så äntligen dags för julbordet :)  Igår satt jag och textade några småskyltar :)


 

Idag ska jag åka och handla lite så att jag kan koka flera sorters marmelader i morgon. Idag ska jag koka av sådant som finns i frysen och möjligtvis i skafferiet :)


Det här med att irritera sig, kontra att glädja sig ..... väldigt många verkar ha otroligt lätt för att irritera sig på ... ja allt och inget. Det är allt ifrån hur någon klämmer på kaviartuben, lämnar smörkniven på smörpaketet, lämnar toalocket uppe, snarkar, var och hur andra lägger saker, inte gör på samma sätt som dem när de kokar nudlar, kokar äggen för länge/för lite länge, inte hanterar barnen eller husdjuren på "rätt sätt", folk som kör för fort/för sakta, långa köer i butiken ... alltså ALLT! verkligen ALLT! som handlar om vardagen.  Jag undrar lite smått: Vad Gläds du åt? Vad får dig att le, sådär på vardaglig basis? ALLT kan väl inte vara så jävla negativt? Många saker kanske inte behövs irriteras på alls, utan bara konstatera att man gör olika? Typ - jahapp, du klämmer kaviartuben på mitten, jag klämmer längst bak. That´s it. Det är ju inte precis så att det står på tuben att man MÅSTE klämma längst bak. Det innebär ju att man får klämma var man vill tänker jag. Varför irritera sig på en sån sak? Kanske ska man vara lite glad över att man har någon annan människa såpass nära att man klämmer på samma tub?


Jag tror att jag ska avrunda redan nu, för att sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Tänker ta hundarna på en sparktur innan jag åker på jobbet. Igår fick de ju springa lösa på "morgonrundan" och sedan tog vi en sparktur runt lillbyn på eftermiddagen. En nättare sparktur nu på morgonen får det bli, för det är inte säkert att jag känner mig superpigg i afton/kväll .... man brukar ju bli rätt mör när man legat sjuk några dagar och krafterna tenderar till att rinna ut lite snabbare än vanligt. 


Ha en fin onsdag, och tänk efter - visst finns det massor med grejer man kan vara glad över, bara sådär i vardagen? Värda grejer redan där :)


Gomorron



 
 
Sara

Sara

18 december 2019 21:27

Du sätter precis huvudet på spiken angående vardagsgnället. Jag har precis reflekterat över att jag verkligen inte ska gnälla över sånt för det förpestar bara hela min tillvaro. Antingen låter jag det vara eller så berättar jag för andra hur jag känner det men utan att gnälla. Bara försöka konstatera att jag känner så här/ vill det här och du känner så där/ vill det där - och om vi kan hjälpas åt med det här så blir det så mycket bättre tillsammans. En ödmjukhet och hjälpsamhet gentemot varandra så kommer vi långt❣️

http://Purehealthtraining.bloggplatsen.se

maria tafvelin

19 december 2019 04:57

Precis!! Svårare än så behöver det ju faktiskt inte vara :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 28 april 11:56

Söndag mitt på dagen. 5 plusgrader och molnigt. Halvklart väder väntas kl 18. Sol upp 4.09 och ner 20.55   Då har en vecka gått sedan jag bloggade. Jag har ett så innehållsrikt liv att jag inte hinner blogga varje dag, även om jag har en supersna...

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards